A+ A a Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
 

Hemne kommune digitaliserer utsendelse av faktura

DIGITALISERING

Hemne kommune er i ferd med å gjennomgå sine tjenester med sikte på økt bruk av digitale verktøy.

Vi starter nå med digitalisering av utgående faktura til kunder.  Dette for å lette arbeidet for oss, og for kunder som mottar fakturaer.

Den nye løsningen innebærer at alle fakturaer blir forsøkt sendt digitalt, via AvtaleGiro, eFaktura, Vipps Regning, digital postkasse (Digipost eller eBoks) eller som vedlegg i en e-post.

Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.

AvtaleGiro.

Dersom du som kunde har AvtaleGiro, vil også betalingsvarselet bli forsøkt distribuert digitalt.  Den nye fakturablanketten vil ikke ha noe girodel til brevgiro.

En god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger vil da være å opprette AvtaleGiro med varsling, så får du tilsendt belastningsoppgave i posten.

eFaktura.

eFaktura er vår mest foretrukne distribusjonskanal, og vi vil anbefale alle våre kunder å opprette eFakturaavtale i banken. eFaktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem, samt at den er ferdig

utfylt så du slipper å taste kontonummer, KID og beløp.

I nettbanken din har du mulighet til å automatisk godta eFaktura fra alle bedrifter som tilbyr tjenesten og som man har ett kundeforhold til.  Finn eFaktura-tjenesten i din nettbank for å velge eFaktura

som digitalt førstevalg for faktura.

Faktura via Vipps.

Gjennom den nye løsningen har vi nå mulighet til å tilby Vipps Regning.

Dette forutsetter at du benytter Vipps, og har aktivert Vipps Regning inne i appen.

I tillegg må du være registrert med gyldig mobiltelefonnummer i vårt kunderegister.

Ta kontakt med oss og oppgi telefonnummer dersom du ønsker å motta fremtidige fakturaer på Vipps.

Faktura i Digipost / eBoks.

For å motta faktura på Digipost/eBoks fordrer det at du har opprettet en digital postkasse hos en av disse leverandørene.

Dersom du allerede har avtale om efaktura eller avtalegiro med kommunen vil disse være foretrukket foran Digital Postkasse.

Faktura som vedlegg i e-post.

Ønsker du å få fakturaen tilsendt som PDF-vedlegg til e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din epost-adresse i vårt system.

Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor epost.

Faktura levert i postkassa.

Dersom vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert i postkasse på samme måte som tidligere, og den eneste forskjellen du vil merke,

er at utseende på fakturaen er endret.

Den nye blanketten har ikke girodel i bunnen, så om man ønsker å benytte brevgiro må man fylle ut en tom giroblankett.

Tomme giroblanketter fås i banken, eller på Hemne rådhus - Fellestjenester.  På rådhuset kan du også få hjelp til utfylling av giro dersom dette er ønskelig.

Dersom faktura sendes til forretningsfører/andre mottakere enn deg selv.

Har du i dag en forretningsfører/annen mottaker som mottar faktura på vegne av deg, vil de nye distribusjonsformene Vipps og Digital postkasse overstyre hvis du er kunde med personnummer.

Da sendes fakturaen til kunden istedenfor "annen mottaker".

Vi anbefaler derfor dere som har "annen mottaker" til å ikke inngå avtale om Vipps eller Digital postkasse.

 

Eventuelle spørsmål kan rettes på epost til;

regnskap@hemne.kommune.no

eller pr. telefon til;

Saksbehandler Mona Hundsnes, tlf. 72 46 01 26

Fagansvarlig Gunn Hege Kjørsvik, tlf. 72 46 01 22.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yHvPT8oUKr8&list=PLuKYb2vL20jvX2p-0c3lCEyOi_HBIxqAj&t=0s&index=2